CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 21, 2009

Ingatlah...

Bila kita membenci musuh-musuh kita ini bererti kita memberikan kekuatan kepada mereka untuk menghancurkan kita sendiri, menghancurkan tidur kita, nafsu makan kita, tekanan darah kita, kesihatan kita, serta kebahagiaan kita. Musuh-musuh kita akan menari dengan gembira bila mengetahui mereka dapat membuat kita bimbang, kacau dan mereka dapat membalas dendam. Kebencian kita tidak akan melukakan hati mereka. Tetapi sebaliknya hasil kebencian kita itu boleh menutup sama sekali kebahagiaan kita. Dapat menghancurkan diri kita dan mengubah suasana, siang dan malam kita menjadi seperti neraka dunia.

Marilah kita berlapang dada daripada membenci musuh kita, lebih baik kita mengasihi mereka bersyukur kepada Tuhan bahawa kita tidak sama dengan mereka. daripada memupuk dendam kesumat dan membalas dendam kepada musuh kita,lebih baik kita memberi kefahaman kepada mereka, memberikan simpati, pertolongan, pengampunan, serta doa untuk mereka.
Janganlah cuba membalas dendam kepada musuh kita, sebab jika kita melakukannya kita akan lebih celaka dan lebih menderita daripada mereka. Janganlah kita mensia-siakan waktu satu minit pun untuk memikirkan orang yang tidak kita senangi.

0 comments: